Terug naar de vorige pagina

Tips voor passagiers met verminderde mobiliteit

Brussels Airport voorziet verschillende services voor passagiers met verminderde mobiliteit. Reizen jouw klanten met een rolstoel of assistentiehond? Of hebben zij vragen omtrent de diensten op de luchthaven voor mensen met een handicap? Lees dan dit artikel om hen te voorzien van nuttige tips.

  • Willen je klanten gebruikmaken van de gratis dienst om hen op te halen en te begeleiden naar de gate? Dan moeten ze dit ten laatste 48 uurvoor het geplande vertrekuur aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vliegen.
     
  • Ze kunnen zich via deze dienst laten ophalen op verschillende plaatsen rond de luchthaven: aan het bus- of treinstation, aan de taxi’s of op de parkings P1, P2, P3 en CD.
     
  • Willen ze deze speciale assistentie toch nog aanvragen op de dag van vertrek, dan kan dat in de luchthaven zelf aan de Special Assistance balie (naast het Travelex wisselkantoor in de vertrekhal), aan de check-in of aan een van de praatpalen.
     
  • Herinner hen eraan dat ze deze aanvraag ook moeten doorgeven voor hun retourvlucht.

  • Hebben je klanten zelf geen rolstoel, maar zijn ze niet goed genoeg te been om de weg naar de gate af te leggen? Geen probleem: aan de Special Assistance balie kunnen ze een rolstoel lenen en daarna achterlaten aan de gate.
     
  • Laat je klanten weten dat, indien ze zelf een rolstoel meebrengen, ze dit best even melden aan de luchtvaartmaatschappij (of via jou). Zo zijn ze zeker dat alles vlot verloopt. Opgelet: ook hier geldt dat dit eveneens gecheckt moet worden bij de luchthaven van de bestemming.
     
  • Wist je dat er speciale PRM-lounge- en wachtruimtes zijn op Brussels Airport? In Pier A bevindt zich een lounge met douchefaciliteiten, een slaapruimte en een plaats om te rusten. In Pier B is er een vernieuwde wachtruimte. Hier kunnen passagiers met verminderde mobiliteit rustig op hun vlucht wachten, waarna ze assistentie krijgen om naar de gate te gaan. Beide ruimtes worden gerund door de PRM-provider tussen 05:30 en 13:30.
     
  • Indien passagiers een assistentiehond willen neenemen, melden ze dit best aan de luchtvaartmaatschappij (of via jou). In het luchthavengebouw zijn de honden zeker toegelaten, maar de regels op het vliegtuig kunnen verschillen.
     
  • En tot slot nog een handige lijst voor zowel jezelf als je klanten: je vindt op deze website alle gegevens van de luchtvaartmaatschappijen die op Brussels Airport vliegen.

 

Alle informatie over assistentie op Brussels Airport en reizen met beperkte mobiliteit, kunnen jij en je klanten lezen op de website van Brussels Airport.

Terug naar de vorige pagina